O Zlatom veterníku

Autor: Otto Kovarik | 6.7.2012 o 10:02 | (upravené 29.7.2012 o 10:12) Karma článku: 14,38 | Prečítané:  1808x

Konzumenti potravín zdvihli kritický hlas. Konečne majú plné zuby reklamných sloganov, verných pravde ako donchuan manželke. Chvalabohu. Ak sa neozveme my, spotrebitelia, nikto iný to za nás neurobí.

Stalo sa bežnou praxou, na ktorú sme si možno priveľmi zvykli, že sa do potravín pridávajú (hoci aj povolené) chemické prísady, chemické konzervačné látky a zvýrazňovače chuti. V horšom prípade výrobca ohrozil alebo aj usmrtil ľudí kriminálnymi aditívami ako sú toxický olej, technická soľ, tehla (v mletej červenej paprike) alebo nemrznúca zmes (vo víne). Posledný škandál s prítomnosťou dioxínov v mäse a vajciach sa odohral len nedávno - v roku 2011 v Nemecku. Opozícia je preto oprávnená. Máme plné právo pýtať sa, čo konzumujeme a či sa zlatý svet reklám zhoduje s deklarovanou skutočnosťou. Potravinárske koncerny musia pochopiť, že nám nemôžu servírovať hovná s glutamánom sodným, aby lepšie chutili.

Nemecká organizácia Foodwatch vznikla v roku 2002 za účelom pomoci spotrebiteľom. Jednak odhaľuje lži v reklamách a jednak upozorňuje na nepravdy a polopravdy uvedené na etiketách. Koncerny v snahe čo najlepšie predávať svoje produkty, im prisudzujú vlastnosti, ktoré nemajú v takej miere, v akej ich im prisudzujú. Mnohokrát je to len bublina ako v prípade jogurtu Danone Activia. Proti nafúknutému "brušku" je chudák úplne impotentný.

Najsympatickejšou aktivitou Foodwatch-u je každoročné vyhlásenie víťaza za najpodlejšiu reklamu. Hlasujú spotrebitelia z navrhnutých kandidátov. Poďme si predstaviť smutných držiteľov ceny Zlatý veterník i podaktorých kandidátov z užšieho výberu.

Vavrín za rok 2012 patrí - mamičky dobre čítajte - firme Hipp za instantný ovocný čaj pre deti od 12 mesiacov. Žiaden strach, granulátový čaj neobsahuje jed, zato poriadnu dávku cukru. Výrobca predával produkt ako "hasič smädu" na jednej úrovni s vodou a zriedenými ovocnými šťavami. Porovnanie viac ako pochybné. Úspech protestu sa dostavil. Hipp oznámil, že v budúcnosti na slogan "hasič smädu" rezignuje. Vedenie firmy dokonca oznámilo, že chce zmeniť receptúru, aby viac zodpovedala zdravej výžive dieťaťa.

MliecnyRez.jpgVíťaz za rok 2011 je firma Ferrero s Kinder mliečnymi rezmi. Spotrebiteľov pri hlasovaní presvedčila lož, že mliečne rezy sú "ľahké, nezaťažujú tráviacu sústavu a sú ideálne ako desiata". Pravdou však je, že so 60-percentným podielom cukru a tuku majú toľko kalórií ako šľahačková torta. Foodwatch sa v správe o výrobku dotýka aj reklamnej kampane, ktorú v Nemecku podporili významní športovci. Vidí v tom manipuláciu, keďže športovec sa vo všeobecnosti považuje za príklad racionálneho stravovania.

Rok 2011 bol bohatý na ďalšie známe produkty. Jedným z nich je už spomínaný jogurt Activia od Danone. S obyčajným bielym jogurtom sa veľa zarobiť nedá. Výrobca preto musí siahnuť po "zázračných" receptúrach, aby svoje jogurty odlíšil od ostatných. Activia je skvelým príkladom dokonalého marketingu - je to však veľa kriku pre nič. Zato cena produktu je kvôli patentovanej jogurtovej kultúre vyššia. Zázračná zbraň proti zažívacím ťažkostiam sľubuje oveľa viac, než je schopná splniť. Minimálny efekt jogurtu sa nabubrelo preháňa, aby konzument siahol hlbšie do peňaženky.

ZottMonte.jpgV roku 2010 získal cenu Zlatý veterník nápoj Monte drink od firmy Zott. Lož je veľmi podobná reklame na Kinder mliečne rezy. Monte drink sa predával ako "zdravý nápoj s hodnotným obsahom hroznového cukru". Hroznový cukor však iba dopĺňa obyčajný cukor a je ho v ňom také množstvo ako v Coca cole. O zdravej sladkosti sa nedá pomyslieť ani pri prižmúrení všetkých očí a maximálnom znížení jasu LCD monitorov.

V kategórii kandidátov za rok 2010 stojí za zmienku syr Philadelphia alla Pesto verde od firmy Kraft. Z obalu sa na nás usmievajú sýto červené paradajky, mištička s pestom a čerstvá bazalka. Výrobca predával produkt ako "stredomorský pôžitok s paradajkami dozrievajúcimi na slnku" - to všetko, akože ináč, "v jedinečnej kvalite". Pravda je taká, že produkt obsahuje 0,4 percenta (!) sušených paradajok, to znamená 0,7 gramu v jednom balení, a pesto je nahradené "mišungom" z bazalky a taveného syra. Tento výrobok je nehoráznym zavádzaním spotrebiteľa.

actimel.jpgCenu za najbezočivejšiu reklamu udeľuje Foodwatch od roku 2009. Historicky prvým víťazom sa stala firma Danone (ale sa jej darí) s probiotickým nápojom Actimel. Zavádzanie spotrebiteľa je rovnaké ako pri produkte Activia. Actimel má všeobecnosti rovnaký účinok ako kefír a obyčajný biely jogurt alebo len o máličko lepší. Pomerne vysoký obsah cukru z neho robí iba drahý sladký nápoj. A Danone sa teší z tučných ziskov.

Niektoré z ďalších výrobkov spomeniem telegraficky: "nealkoholické" pivo Clausthaler od firmy Radeberger, tuzexové cukríky môjho detstva Nimm 2 od firmy Storck, čokoládová Corny tyčinka od firmy Schwartau a ovocný čaj Landlust od firmy Teekanne.

Všetky uvedené reklamy zavádzali. Klamali spotrebiteľa, lebo preháňali účinky produktov, predávali sladkosti ako zdraviu prospešné a zamlčovali podstatné fakty. Je to farebná indoktrinácia. Žiarivý svet reklám - to sú neóny veľkomesta, prítomné a predsa zbytočné. Dotieravo nás obklopuje zo všetkých strán. Nedá sa mu vyhnúť. Preto o rok Foodwatch vyhlási ďalšieho víťaza.

 

Pramene:

www.foodwatch.de

www.abgespeist.de

W-E-B (Wikipedia, Encarta, Britannica)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?